حامد افروغ

فرهنگی - سیاسی

حامد افروغ

فرهنگی - سیاسی

مصر؛ حرکت بسوی اسلام یا دموکراسی؟!

يكشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۱:۴۷ ق.ظ

اما این میان آنچه که در نوع خود اذهان و افکار اندیشمندان و تحلیلگران پیگیر قیام مصر را به خود مشغول داشته همانا بحث اسلامی بودن و یا دموکراتیک! بودن قیام مصر است. طبعا اگر در میان مردم مصر به طرح این موضوع بپردازیم قاطبه آنها بر اسلامی بودن خواسته ها و حرکتشان تاکید دارند کما اینکه در این مدت با اعتماد به حزب اسلامی "إخوان المسلمین" به دنیا نشانداده اند  که نگاه آنها به کدامین سو و خواسته هایشان متمایل به کدام است.

البته این از نظر مسلمین جهان دور از ذهن نیست اما برای استکبار جهانی کهیکبار در ایران بزرگ که نقش ژاندارم وی را در منطقه بازی می کرد اتفاق افتاد و خاطره ای تلخ و گزنده را برای آنها بجای گذاشت و از این روست که پذیرش برچسب اسلامی بودن برای این جنبش از سوی آنها سخت و غیر قابل قبول است.

با دقت و تامل در اظهار نظرهای مقامات غربی و رسانهایشان می توان میزان ترس و خشم آنها را برای پذیرش اسلامی بودن این جنبش درک کرد ؛ آنجا که باکینه و عصبانیت خطاب به رهبران جمهوری اسلامی ز دموکراتیک بودن قیام مصر و نه اسلامی بودنش سخن می رانند و با تاکید می گویند این جنبش انقلاب اسلامی نیست و یا از تحریف سخنان صریح رهبران اخوان المسلمین که از رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور ایران تمجید وتشکر می کنند ناگفته پیداست که علاوه بر ترس فزاینده از اسلامی شدن حکومت مصر، کینه ای عمیق و وصف نشدنی نسبت به انقلاب اسلامی که تخم بیداری را در دلهای جهانیان خصوصا مسلیمن کاشته است؛ دارند.

در واقع ترس آنها از اسلام است که یکی از مهم ترین آموزه های آن عدم پذیرش ظلم و نپذیرفتن استبداد است که باعث بیداری ملتها و ایستادگی آنها در مقابل چپاول زورگیران بین المللی می شود. از آنجا که انقلاب اسلامی این نظریه را بارها ثابت کرده و نشان داده که اسلام بهترین برنامه برای پیشرفت و آزاده زندگی کردن است واین بر خلاف خواست غربی هاست کهمدام سعی در تحقیر و استثمار ملتها دارند.

اما با این همه به قول قدیمیها نمی توان گفت که انشا الله گربه است و ندای مسلمانی و اسلام خواهی مردم مصر را نشنید. کوچکترین اما واضح ترین حرکت مردم معترض عرب در منطقه خصوصا مردم مصر در اسلام خواهی همانا برپایی نماز جماعت در ملا عام و سجده های شکرشان در سقوط دیکتاتورهاست. اینکه اخوان المسلمین مورد وثوق اکثر مردم مصر قرار میگیرد و حمایت می شود نیز موردی دیگر برای تایید اسلامی بودن این قیام است هر چند که این شاید تنها وجه شبه این قیام با انقلاب شکوهمند مردم ایران باشد که داشتن رهبری متقی و سیاستمدار و آگاه از شرایط زمان یکی از امتیازات بی بدیل انقلاب ایران نسبت به قیام مصر است.

اما با قبول همه تفاوت های بین این دو نهضت هرگز نمی توان اسلامیت این دو جنبش عظیم را نادیده گرفت.


نظرات  (۱)

سلام

خطر مصادره شدن مفاهیم انقلابهای منطقه،یه تهدیده همیشگی

مثلا تو همین مصر،آدمی مثل مرسی خیلی استعداد غش کردن تو دامن غربی ها رو داره.

گرجه مردم مصر پایبند ارزشهای انقلابشون هم باشند ولی مسئولینی که جدیدا یر سر کار اومدن چنگی به دل نمیزنند.

مرحله دوم هر انقلابی که رسم آزادی و آزادگی رو دنبال میکنه،بعد اسبداد ستیزی،استکبار ستیزیه!!!!

بلوغ یک انقلاب دقیقا تو همین نقطه ست.جایی که تو بتونی بعد از رهایی از دیکتاتوری یقه استکبار رو بچسبی.

یقه همونی رو که این دیکتاتورهای مزدور رو حمایت میکرد و بهشون پروبال میداد.

باید ریشه رو خشکاند.

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.